Frosten lyser fortfarande med sin frånvaro här i Nykarleby och dahliornas blomning är på topp. Varje dygn är en seger och väderprognosen visar plusgrader en vecka framåt. Hurra! Samtidigt känner jag mig redo för att gräva upp knölar för övervintring, klippa ner sommarblommor och dra plast över blomsterhuset.
Jag är redo men det verkar inte naturen vara.
Dahlior och sommarblommor i all ära, men idag tänkte jag skriva lite om uppskattning. Närmare bestämt om att visa sin uppskattning till yrkesfolk, berätta att hen är bra på det hen gör.
Tidigare idag satt jag på en stol vid tandläkaren när min 7-årings tänder skulle undersökas. Min dotter är högkänslig och rädd för det mesta, och det vet vi alla att tandläkarbesök kan vara ganska skrämmande. Ändå låg hon bara där med solbrillorna på sig och mjukiskatten i handen. Orädd och cool.
Jag har under min tid som egenföretagare nästan dagligen fått positiv feedback från nöjda kunder. En sån bekräftelse är guld värd för en som först haft svårt att välja yrke och sedan haft turbulenta år med låg självkänsla.
Förut har jag inte vågat använda den kunskap jag samlat på mig, bara för att jag inte har litat på mig själv tillräckligt mycket. All den positiva feedbacken jag fått under de här (snart) två åren har stärkt min självkänsla, inte bara som florist, utan på så många plan.
Jag vet hur viktigt det kan vara med en så enkel mening som "det här gjorde du bra!", och då är det också lätt för mig att ge vidare den uppskattningen när jag är nöjd med betjäningen.. Därför kände jag så starkt att jag behövde berätta för tandläkarteamet idag att de är fantastiskt bra med barn i tandläkarstolen och att jag hoppas att de för höra det ofta.
Ska vi göra så att vi alla börjar dela med oss av vänliga ord de gånger vi är extra nöjda över betjäningen vi får? Jag tror på riktigt att det är ett sätt att skapa en bättre arbetsmiljö i alla yrkesbranscher.
Comentários