Hur viktigt är det att floristen är nöjd?

  • av

Under den här tiden när jag har byggt upp min hemsida har jag många gånger sökt mig bakåt i tiden. Många gånger återvänder jag till 2006 när jag på lite olika vägar kom mig till Asta blomsteraffär på praktik. Erfarenhet är så viktigt att få ta del av under sina studier och fastän jag inte då studerade inom branschen är det mycket som fortfarande sitter kvar.

Jag minns att min handledare Margita berättade att hon hade svårt att lämna ut ett arbete innan hon själv är riktigt nöjd. Den tanken är svår att greppa som 19-åring, då tror man att det viktigaste är att kunden är nöjd? Nja, nu 13 år senare förstår jag hur Margita tänker. Jag tror faktiskt att det kan synas på binderiarbeten om jag som florist tycker att jag gjort ett bra jobb.

För mig har två saker alltid varit viktiga.

  1. I en begravningsbukett och arrangemang ska stickmassan aldrig synas
  2. En blombukett ska vara så hårt bunden att den inte faller mot sidorna när man öppnar paketet.

Nu efter en månad som egenföretagare har jag upptäckt att det där som Margita värdesatte då för 13 år sedan, är något som jag också har i bakhuvudet. Jag kan vara så koncentrerad när jag jobbar att allt runtom mig försvinner. Då vet jag att det blir bra, att jag blir nöjd och då blir kunden också nöjd.

En trivsam och inspirerande atmosfär är A och O för att jag ska kunna göra gott ifrån mig. Det är precis vad jag försöker måla fram i floristgaraget just nu.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *